Let's Back-Up Our Blog Now!

Assalamualaikum W.B.T!
Jom back-up blog kita!
Ya la beb! Bill Gates pun back-up blog dia everyday.. So, kita patut mencontohi mamat ni..
Okay, sebelum kita bermula, saya ada tips untuk anda agar blog anda amat sukar kena hack..
Even mereka dapat hack, pastikan mereka terseksa nak hack blog kita!
Ya la, siapa suruh perangai macam haram.. "WE ARE LEGEND" konon! LEGEND hampeh! LEGEND tak menyusahkan orang..
Korang tengok Allahyarham Michael Jackson! Ada susahkan orang nak hack-hack website orang?
Hampeh la diorang ni..

Okay, gambar yang takde kena mengena.. Saya suka sangat tengok benda ni sebab boleh buat saya migrane seminggu.. Korang try la tengok lama-lama.. Ha! Ha! Ha! Ha! Alamak! Saya dah pening!
Okay, password sangat penting tau!
So, pastikan anda ada password yang sangat-sangat dan tak terkira panjangnya..
Tak kisah la kalo korang nak masukkan sekali nama moyang korang.. Takde sape-sape nak marah..
Yang penting korang ingat.. Buat back-up passwords kat dalam buku atau text document!
Pastu, masuk pulak nombor.. Masuk tarikh lahir moyang korang sekali okay..
Pastu, korang ON CAPS LOCK plak!
Memang mantap.. Contoh ;
passwordku
PASSWORDKU
passwordku88
PASSWORDKU88

passwordkuPASSWORDKU passwordku88 PASSWORDKU88

Ha! Ha! Ada macam matematik tak? So, korang dapat lihat, PASSWORDKU88 is terlebih3 greater than passwordku..
So, pastikan anda memiliki password yang sedemikian rupa..
Lagi satu, kalo rajin sangat, tukarlah password setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dan setiap tahun.. Tapi, ini saya kurang galakkan sebab, nanti ada pulak yang terlupa.. Ha! Ha! Ha! Ha!
Okay, korang mulakan dengan email korang okay.. Email paling kritikal.. Kalo mangkuk hackers tu dapat hack email, memang semua la dia akan dapat hack nanti.. Masak la korang..
Lagi satu, jangan suka-suka share password dengan orang yang tak dikenali.. Nanti orang tak dikenali tu yang hack, pandai-pandai pulak nak tuduh Geng Anonymous..
Pastu, gebang satu dunia.. Kan dah jadi fitnah tu..
Orang-orang yang share passwords dengan saya jangan risau! Biar pecah diperut, jangan pecah di jari okay!
Ha! Ha! Ha! Ha!

Okay, mari kita mulakan..
Make sure, kalo korang memang blogger tegar dengan post sampai 10 sehari, korang kena lebih kerap back-up blog korang.. Kalo macam saya ni, memadai la sebulan atau seminggu sekali je..
Ada banyak cara nak back-up blog kita..
Salah satunya guna third party untuk back-up..
Kalo korang nak guna cara ni, just click on that url okay!

Tengok berapa ratus juta dah dia save tu.. Tak lama lagi meletup la site tu! Ha! Ha! Ha! Ha! So, saya galakkan guna cara ni dan cara yang akan saya ceritakan seterusnya ni.. Guna dua-dua cara okay!
Cara satu lagi ialah menggunakan DownThemAll!
 Cara ni, korang kena bukak MOZILLA FIREFOX korang pastu, install dia kat sana!

Page ni menyenaraikan "N" post terkini daripada blog yang anda nak back-up ;
http://blogname.blogspot.com/search?max-results=N

Daripada "N", taip berapa banyak posts yang korang ada.. Kalo post korang kurang daripada 1000, korang boleh save page ni ;
http://blogname.blogspot.com/search?max-results=1000

Jangan lupa tukar "blogname" tu kepada nama blog korang!

Hah, macam ni la rupa dia.. Kita boleh save apa jenis files yang kita nak save.. Maklumlah, Firefox extension kan memudahkan kita nak download semua jenis files dengan extension tertentu..  Jadi, memang terbaik kalo nak download semua images dari senarai yang sebelumnya..
Cara nak dapatkan semua posts dalam bentuk XML feed pun ada.. Format ni lagi baik kalo korang rasa korang nak import dalam database..

http://blogname.blogspot.com/feeds/posts/default?max-results=1000

Macam biasa, korang tukar "blogname" tu dengan nama blog korang..

Korang juga boleh back-up komen korang.. Ye la beb! Siapa nak komen yang beribu-ribu tu hilang macam tu je!

http://blogname.blogspot.com/feeds/comments/default?max-results=1000

Macam biasa, korang tukar "blogname" tu dengan nama blog korang..


Okay, contoh blog saya ada 223 posts.. Then saya taip je la..

http://mazeermohamad.blogspot.com/search?max-results=1000
or
http://mazeermohamad.blogspot.com/feeds/posts/default?max-results=1000
and
http://mazeermohamad.blogspot.com/feeds/comments/default?max-results=1000

Jelas?  Clear tak?
Jangan lupa buat folder okay! Kalo korang tak buat, habis bersepah tu..
Okay, korang cuba la.. Good luck!
Apa? DownthemAll tak keluar kat Firefox Adds-On?
Okay, saya pun mengalami situasi yang sama.. Relax, jangan panik!
Ikuti steps mudah kat bawah ni!

Selepas dah install tapi DownthemAll tapi tak keluar kat Firefox Adds-On toolbar..
Contoh, saya nak save blog feveret saya ni.. saya taip je ;
http://jsny.blogspot.com/search?max-results=1000

Okay, klik "Tools" then Toolbar "Options"!

Then, akan keluar macam ni.. Pastu, korang klik "Drag To Position"!

Okay, dah klik tu, korang akan jumpa screen macam ni.. Nampak tak anak panah sampai tiga tu? Itu la kononnya saya tengah drag..  Drag masuk dalam Tolbar okay!

Bila dah, klik "Done"! Yup! Dah siap! Masuk la blog korang tu.. Jangan lupa guna url yang saya cakap kat atas sebelum ni okay.. Pastu, klik je DownThemAll icons! Siap la dia! Insyaallah... Jangan lupa buat folder! Selamat mencuba!
Okay, kepada kawan-kawan yang dekat dengan saya yang nak mintak tolong back-up saya takde hal, korang cakap je okay.. Okay la, ada banyak blog saya nak back-up ni.. Blog awek pun kena back-up! :'P
 Kalo ada troubleshooting, tanya je kat ruang komen okay! Hope apa yang saya terangkan ni mudah difahami..
So, kepada kawan-kawan lain yang ada cara lain, jangan segan silu untuk share kat ruang komen..
Sharing is caring beb!
Okay, renung-renungkan..!
Selamat beramal..! :'P